Indicko-pákistánský konflikt a situace v Myanmaru

Základní informace o vztazích mezi Indií a Pákistánem pro čtenáře, kteří se v situaci příliš neorientují: Od chvíle kdy území obou států opustila Velká Británie, tedy od roku 1947, spolu oba tyto státy svedly čtyři války o několik sporných území. Šlo především o oblast Kašmíru (tam mimochodem směřuje naše expedice). Všechny války trvaly velmi krátce, přesto jejich periodické opakování ukazuje nenávist mezi státy. Zatím poslední konflikt se odehrál v roce 1999. Šlo o velmi ožehavou záležitost, neboť obě země byly v té době vlastníky jaderných zbraní, které naštěstí nebyly použity. Kašmír je dodnes centrem mocenských sporů a někdy v této oblasti dochází k hraničním nepokojům.

Indii a Pákistán také rozděluje odlišná víra. V Indii převládá hinduismus, v Pákistánu islám. I když vyznavači spolu sice, například v oblasti Ladakhu dokážou žít v míru, přesto dochází k mnoha nábožensky a možná zčásti politicky motivovaným útokům. V Indii jsou velkým problémem sebevražedné teroristické útoky. K tomu v oblasti Kašmíru se pohybují separatistické jednotky, dle podezření vlády Indie financované Pákistánem, které za posledních 25 let zavraždili desítky tisíc civilistů. Ani Indie se vůči Pákistánu nechová příliš kulantně a i v Pákistánu jsou teroristické útoky problémem. To je tedy hlavní důvod, proč se země navzájem velmi obezřetně hlídají. Navíc obě země se bojí rostoucího vlivu IS, který už začal expandovat i mezi jejich obyvatele. Pákistánským hlavním problémem však zůstává afgánské hnutí Tálibán. Více informací o indo-pákistánských vztazích by v tomto deníku bylo irelevantní, ale je rozhodně zajímavé si vyhledat o tomto problému více.

Je buddhismus mírumilovný, nebo je to jako s ostatními náboženstvími?

Ano, buddhismus není tak úplně náboženství. Ale to nic nemění na věci, že bohužel když se buddhismus uchopí špatně, může vzniknout podobná situace jako u křesťanství ve středověku.

Bohužel i buddhismus se dočkal toho, že v jeho jménu umírá velké množství lidí. V současné době už není tak zvláštní slyšet pojem buddhistický terorismus, jenž se nijak neliší od jiných teroristických útoků spáchaných ve jménu všech náboženství. Nejhorší situace je v současné době v Myanmaru (Barmě). Zde je buddhismus převládající náboženství (i když se spíše sluší říct životní cesta nebo duchovní směr). Dochází zde k perzekucím především muslimské menšiny. Některé radikální skupiny systematicky vyvražďují stovky obyvatel Barmy. Za vůdce buddhistických radikálů se dá považovat Ashin Wirathu, který zahájil protimuslimskou kampaň 969 (počet Buddhových ctností). Má podporu i od prezidenta země, Thein Seina, takže vlastně muslimové jsou buddhisty masakrováni se státním souhlasem, možná i pomocí. I takto může dopadnout duchovní směr, považovaný mnohými za symbol míru a lásky.

Použité zdroje: (https://en.wikipedia.org/wiki/Pakistan_and_state-sponsored_terrorism – Velmi dobře ozdrojovaná stránka, i když je na Wiki.

http://timesofindia.indiatimes.com/india/14-killed-15-injured-in-Assams-Kokrajhar-after-terrorists-open-fire-in-market/articleshow/53556034.cmshttp://www.valka.cz/11045-Indicko-pakistanske-valky-o-Kasmir)

http://zpravy.idnes.cz/barma-myanmar-buddhiste-asin-wirathu-usama-rohingove-p0y-/zahranicni.aspx?c=A130716_113919_zahranicni_aha

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 40 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *