Lesk a bída crowdfoundingu

https://cs.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Začnu rovnou tímto odkazem. Pokud nevíte, co to crowdfounding je, raději se na to podívejte, abychom mohli začít.

Vytvoření projektu

Předpokládám, že máte už vymyšlený projekt a jste dost známí na to, abyste si mohli dovolit začít vybírat peníze. Tento článek bude zaměřen hlavně na odměnový crowdfounding, ale základní principy jsou stejné u všech typů.

Kolik si berou crowdfoundinfgové portály?

Napřed si musíte vybrat ten správný portál. Záleží na více faktorech, pro přehlednost uvádím několik portálů i s tím, kolik procent si berou z úspěšných projektů.

Hithit – Rozhodně nejznámější portál s již rozvinutou komunitou přispěvatelů. Obecně se uvádí, že 70 % přivádíte vy a kolem 30 % lidí si vás najde přímo na portále. Běžně musíte přivést přes devadesát procent lidí. Navíc se zde pohybují i firmy, které hledají projekty pro své zviditelnění. To je vykoupeno 9 % provizí z úspěšného projektu.

Startovač – Druhý v pořadí. Na trhu již je také delší dobu a nemálo potenciálních přispěvatelů vás taky navštíví nezávisle na znalosti vašeho projektu. Je to přeci jenom méně, takže Startovač se spokojí s provizí 7 % s projekty nad padesát tisíc. Jinak platíte 9 % a u obzvlášť velkých akcí jen 5 %.

Penězdroj– Poměrně nový portál přináší do českých vod několik inovací. Jako u prvního v Čechách u něj můžete provozovat podílový a charitativní crowdfounding. Navíc, třeba narozdíl od Hithitu, si můžete vybrat délku trvání projektu. Bere si 7 % z úspěšných projektů.

Všude navíc počítejte s poplatky za transakce, které jsou několik dalších procent na víc. Takže nezapomeňte vybírat o pár tisíc víc než potřebujete, abyste nemuseli potom kus doplácet ze svého.

No, předchozí věta je poněkud idylická. Naopak si řekněte, kolik jste ochotni doplatit ze svého, když se sice bude dařit, ale ne sto procentně. Nutíte ostatní pustit chlup, tak je pokrytecké nebýt připraven to v případě nouze udělat také.

Udělej si vlastní expedici!
Takhle vypadal náš letáček s prosbou o pomoc.

Kampaň

Ano, tohle slovo dnes znáte spíš z politických kruhů. Ale proti vám musí být Marek Prchal břídil. Potřebujete zařídit několik věcí. První je text. Ten musí vysvětlovat smysl vašeho projektu. Musí být zajímavý, vtipný, čtivý a zároveň dostatečně popisný. Pokud máte kamaráda copywritera, zkuste ho požádat o pomoc. Nebo se aspoň zeptat někoho známého, aby s vámi text prošel a upozornil na chyby. Obecně platí, že první odstavec musí zaujmout. Mít v sobě energii, vtip. Nesmíte to ale přehánět, protože další dva odstavce naopak musí být více popisné a vysvětlující projekt. Jinak vás čtenář odsoudí jako nedůvěryhodného blázna, který nedokáže nic uskutečnit. Kolem čtvrtého, pátého odstavce už zase ztrácíte pozornost, takže hoďte nějakou historku, vtip, výzvu, cokoliv. Dbejte na přehlednost, aby se člověk lehce orientoval. Třeba tohle už je sakra dlouhý odstavec…

Ale to nevadí, protože já po vás peníze nežádám! (Ale pokud mi je chcete mermomocí dát, tak napište do komentářů, domluvíme se.)

Video

Koho dneska baví číst? Těch lidí je pořád méně. Video dnes vládne světu a je otázka, co ho zastaví. Kdybych to věděl, neobtěžuji se tohle psát a jedu se projíždět v jachtě. Zpracujte video a přidejte ho hned nahoru do popisu. Může být profesionální, vtipné, šokující, to nechám na vás. Dejte si s ním rozhodně práci. Podívejte se na některé úspěšné projekty a jejich videa. Umělec nekrade, umělec se inspiruje! Vy si taky napište scénář a uvědomte si, o čem váš projekt vlastně je. Třeba náš projekt s vozíčkářem do Himálaje mohl být jen souhrnem skečů černého humoru o handicapovaných. Jenomže by patrně pohoršil mnoho lidí, kteří by nepřispěli a ještě by od toho odrazovali všechny známé.

Je lepší udělat trochu profesorské a nudné video, než až příliš křečovitě vtipné nebo zajímavé. To první jen tak kontraproduktivní nebude, to druhé může být. Divák pozná, jestli jste si dali práci! Pokud pozná, že ne, nic vám nedá. Může předpokládat, že podobně odfláknutý bude celý projekt.

Příspěvky

Předem si připravte příspěvky k projektu, na sociální sítě. Nedojde k tomu, že budete nešťastně sedět nad svojí stránkou a nebudete schopni nic napsat. Stejně tak mějte kalendář, co který den vydáte a držte se ho jako Kaiser Lábuse ve scénce klíště. Nenechte se vytočit! Ani obrazně a ani doslova negativními komentáři o žebrání a nesmyslnosti vaší činnosti. Ti lidé mají buď problém v osobním životě nebo závidí.

To neznamená, že zahodíte každou kritiku. S tou rozumnou pracujte a projekt stále vylepšujte. Všechny vaše kroky musí být cílevědomé. O kampani se zmiňujte, včleňujte ji do všech příspěvků, přidejte ji do svých frází vedle Dobrý den a Vám to dneska sluší.

Námi nabízená odměna – modlitební mlýnek

Motivace

Jak lépe motivovat vaše fanoušky k akci?

Odměny

Odměny za příspěvky vyberte pečlivě. Musí být atraktivní. Mnoho lidí vám v případě cestování stejně přispěje jen kvůli tomu, že vás chce podpořit, ale nesmí se to flákat. Slibte přivést zajímavé předměty z dané oblasti nebo uvedení jména mezi sponzory. Všechno se počítá. Ale zároveň vás nesmí slíbené odměny omezovat. jak trefně poznamenává Přibáň – „Třeba taková cestovka pro plyšáky a focení plyšáků na zajímavých místech. Když máte půl roku myslet na focení plyšounů a to i ve chvílích, kdy máte všeho nad hlavu, je to (slušně řečeno) náročné.“ Celý článek o cestovatelském crowdfoundingu tady – https://www.startovac.cz/novinky/detail/3711/.

Kdy mít kolik?

Platí několik pravidel o výši vybrané částky v poměru s počtem dní do konce. Všechno odstartuje, vy do toho vložíte všechen elán, všichni to sdílí, místo pozdravu říkáte – Já mám crowfoundingovou kampaň. Během prvních dvou dnů musíte mít víc jak třicet procent cílové částky. Jinak dokážete dotáhnout vše do konce jenom zázrakem.

Pak přijde prostřední fáze. Je velmi těžká na psychiku. Z raketového tempa se stane šnečí a za každý příspěvek za den máte chuť napsat děkovný článek. Zvláště pokud jste pod dojmem úspěchu na začátku usnuli na vavřínech a začali říkat obligátní Dobrý den, budete to mít ještě těžší. Zkoušíte měnit odměny, psát božské články, přidávat skvělá videa. Pořád to sice roste, ale přeci jenom nějak pomalu.

A jsme v posledním týdnu. Pokud jste byli úspěšní, máte nyní něco přes 70 %. V tom případě můžete využít efekt laviny, kdy se snažíte strhnout všechny okolo sebe k tomu, aby přispěli cokoliv. Protože přeci se to musí dotáhnout do konce. A podle mé zkušenosti lidé opravdu více přispívají, protože ví, že půjde o úspěch. A člověk u něj prostě tak nějak chce být.

Jsme na konci. Práce však pokračuje.

Uskutečnění

Uskutečněte vybraný projekt. Nemůžete přestat být den ze dne aktivní. Hezky všem přispěvatelům poděkujte a slibte, že odměny dostanou brzy. A taky je pošlete hned jak to bude možné. Nebuďte bohorovní jako my a pošlete vše v  uvedeném termínu.

Jinak to už je individuální boj, ve kterém se nedá příliš poradit. Snad jenom to, že nezapomeňte úspěch uvádět klidně i v životopisu nebo v referencích, protože na takové věci personalisté slyší. A taky popřát hodně štěstí!


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 40 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *